|
Първото продължение на голямото американско изследване за ефекта от пиенето на хормони в менопаузата показва, че свързаният с тях риск от сърдечносъдови заболявания намалява след спирането на таблетките, но се появява неочаквана опасност от нови видове рак, съобщи Асошиейтед прес. Преди шест години милиони жени спряха хормонозаместващата терапия, след като голямо държавно изследване установи, че тя повишава риска от сърдечносъдови заболявания и рак на гърдата. Новината, че опасността за сърцето не е трайна, е много добра за тях. Новото изследване, ръководено от д-р Герардо Хайс от университета на Северна Каролина, обаче установи, че за този период се е увеличил рискът от рак на белия дроб при жените, пили естрогеново-прогестинови хапчета около пет години. Лекарите са наблюдавали здравословното състояние на доброволките 2 до три години след края на предишното изследване. За това време тези, които взимали хормони, а след това ги спрели, били с 24 процента по-застрашени от рак от взимащите плацебо. Сред преобладаващите видове рак бил и този на гърдата. Резултатите показват, че жени, които са били на хормонозаместваща терапия, трябва да се преглеждат редовно профилактично. Първоначалното изследване обхвана 16 608 жени в менопауза. То беше спряно през 2002 г., след като бяха отчетени повече случаи на рак на гърдата, на инфаркт и сърдечносъдови проблеми при пиещите хормони. Установени бяха и някои ползи от терапията - по-малка опасност от счупвания и от колоректален рак, но те намаляват след като приемът на хормоните бъде спрян. Новите резултати подкрепят първоначалните изводи, че рисковете от естрогеново-прогестиновата терапия надвишават ползите. Затова специалистите препоръчват те да се използват само за облекчаване на тежки симптоми, във възможно най-ниска доза и за възможно най-кратко време.
|